Kalau nak diceritakan faktor kejayaan lelaki. Memang banyak betul la. Macam-macam ada. Ada yang katakan disiplin, ada yang katakan usaha, ada yang katakan nasib dan macam-macam lagi. Tapi ari ni aku nak ceritakan petunjuk kejayaan seorang lelaki. Pendedahan ni tak pernah diwar-war kan kat mana-mana. Kiranya rahsia terbesar kalau kita nak tau setinggi mana tahap kejayaan lelaki tertentu. Klik untuk mengetahui rahsia petunjuk kejayaan lelaki.....
Dah lama tak dapat lepak kedai aksesori kereta. Ptg semalam baru sempat jenguk-jenguk aksesori kat Brothers. Dah dekat stengah tahun tinggalkan benda alah ni. Tiap kali tgk keta org lain yang meriah, teringin pulak nak modified smula keta aku cam diorg. Tp aku dah janji dgn isteri, xnak modified dah, jadi mat standard jer sampai tua. Smlm pun pi beli door visor je. Dapat cover sket bila ujan. Nak park dengan cermin tertutup semua kang, meletup pulak keta. Panas.... Bila bukak cermin, malas pulak nak tutup bila ujan.
Ni dah kira modified tahap dewa dah ni. Bukan keta aku... Ntah mamat mana ekstrem gila nih...
Aku tgk, makin banyak benda ntah aper-aper jual kat kedai aksesori skrang. Dari yang bersirip, keluar bunyi pelik-pelik, lampu yang berkelip ntah ape-ape hinggalah aksesori dummy yang mengarut tahap gaban. Tapi, ada jugak yang beli tu. Kadang-kadang aku nak tergelak bila tgk kereta yang terlebih modified ni, rupa macam sarkis bergerak pulak. Dah la warna-warni dengan sticker, kadang-kadang siap dengan lampu berkelip-kelip keliling kereta. Ada jugak mat K-Kar yang terlebih eksyen, bunyi ekzos macam supercar. Kalau kat trafik light tu, bunyi keta dia menggelegak. X bleh duk diam, bergerak-gerak dengan bunyi tong. Kononya ganas, x sabar nak tunggu lampu hijau. Bila gerak jer, bunyi lebih kuat dari geraknya...Kalo kat Hiway, geng-geng ni la yang perasan laju, cilok tak kira masa. Time jem pun sempat main angin lagi. Dgn SkyLine pun bleh nak test power jugak. Tak kisah la apa diorg nak buat. Selera masing-masing. Cuma apa yang aku nak kongsi sini. Boleh ker kita modified ikut selera kita jer.(Apa JPJ dan aku kata...)
Ni dah kira modified tahap dewa dah ni. Bukan keta aku... Ntah mamat mana ekstrem gila nih...
Aku tgk, makin banyak benda ntah aper-aper jual kat kedai aksesori skrang. Dari yang bersirip, keluar bunyi pelik-pelik, lampu yang berkelip ntah ape-ape hinggalah aksesori dummy yang mengarut tahap gaban. Tapi, ada jugak yang beli tu. Kadang-kadang aku nak tergelak bila tgk kereta yang terlebih modified ni, rupa macam sarkis bergerak pulak. Dah la warna-warni dengan sticker, kadang-kadang siap dengan lampu berkelip-kelip keliling kereta. Ada jugak mat K-Kar yang terlebih eksyen, bunyi ekzos macam supercar. Kalau kat trafik light tu, bunyi keta dia menggelegak. X bleh duk diam, bergerak-gerak dengan bunyi tong. Kononya ganas, x sabar nak tunggu lampu hijau. Bila gerak jer, bunyi lebih kuat dari geraknya...Kalo kat Hiway, geng-geng ni la yang perasan laju, cilok tak kira masa. Time jem pun sempat main angin lagi. Dgn SkyLine pun bleh nak test power jugak. Tak kisah la apa diorg nak buat. Selera masing-masing. Cuma apa yang aku nak kongsi sini. Boleh ker kita modified ikut selera kita jer.(Apa JPJ dan aku kata...)
Ari ni baru sempat round kampung. Dah seminggu balik bercuti tp asyik kenduri je. Ramai betul geng yg kawin. Ni bukan nak cerita pasal kawin. Td masa ronda-ronda, aku nampak sorang pak cik tu menung jauh jek. Tengok stadium negeri aku yg baru roboh tu. Aku tanya apsal. Pak cik tu cakap, "Macam x percaya". Aku tanya apa kebendanya? Dia balas, "Anak, tengok la sendiri gambar dalam handset pakcik ni". Terus dia keluarkan BlackBerry dia, tunjukkan kat aku.... (Korang Tengok La Sendiri)
A young college co-ed came running in tears to her father. "Dad, you gave me some terrible financial advice!"
"I did? What did I tell you?" said the dad.
"You told me to put my money in that big bank, and now that big bank is in trouble."
"What are you talking about? That's one of the largest banks in the state," he said. "there must be some mistake."
"I don't think so," she sniffed. "They just returned one of my checks with a note saying, 'Insufficient Funds'."
"I did? What did I tell you?" said the dad.
"You told me to put my money in that big bank, and now that big bank is in trouble."
"What are you talking about? That's one of the largest banks in the state," he said. "there must be some mistake."
"I don't think so," she sniffed. "They just returned one of my checks with a note saying, 'Insufficient Funds'."
Selamat Hari Guru kepada guru-guru dan cikgu-cikgu seluruh malaysia. Dah terlambat 3 hari aku baru dapat wish. Tak sempat nak menulis 2-3 hari ni, asyik overtime jek. Keje skolah pun menimbun lagi nak buat. Tahun ni tema Hari Guru tetap sama macam tahun lepas, "Guru Pembina Negara Bangsa". Kalau nak dikirakan, hari guru boleh dikatakan antara hari terpenting selain hari Ibu pada masyarakat kita, tapi ramai yang tak ingat tarikh hari guru. Bila anak mintak belikan hadiah, baru teringat hari guru pada 16 Mei tiap tahun. Apalah sangat jasa guru, bila dah berjaya, semua bakti guru dilupakan. Kononnya semua kejayaan yang dapat selama ni adalah atas usaha sendiri semata.
Teringat zaman sekolah dulu, dari darjah 1 hingga 3, aku duk dikelas Kuning, kelas belakang la tu. Aku mula masuk sekolah tahun 1987 kat Sek Kebangsaan Bukit Puteri, Besut, Terengganu. Aku antara pelajar yang tak berapa laju kalau bab belajar. Exam dapat nombor puluh-puluh je. Arwah cikgu Mohammad mengajar kitaorg hampir semua subjek. Asyik mengadap muka dia tiap hari. Bila masuk darjah 4, seorang cikgu praktikal mengajar kita orang lebih kurang 4 bulan. Cikgu Yusuf Zaki Bin Haji Mohammad. Aku masih ingat lagi nama, tapi rupanya dah makin kabur. Cikgu ni la orang pertama yang berjaya merubah hidup aku. Tiap kali lepas sekolah, dia akan ajak aku dan beberapa kawan lepak rumah bujangnya dibelakang sekolah. Sambil dengar cerita, sambil tolong dia buat kerja. Rupanya aku bukan sekadar main kat rumah dia, dalam diam-diam dia mengajar aku mengira. Subjek paling aku fail masa tu. Makin lama aku makin minat matematik hinggalah exam darjah 4 tu membuatkan aku berjaya naik ke kelas paling depan, Darjah 5 Merah..
Bermula dari masa tu, aku makin laju belajar, walaupun tak tau lagi untuk apa aku belajar. Exam darjah 5 dah jadikan aku antara top student kat skolah. Sebenarnya no 2. Ada sorang lagi yang terer sikit dari aku. Yang paling aku suka, tiap kali exam math, aku confirm dapat 100%. Paling teruk pun salah 1 soalan. Aku bernasib baik bila keputusan UPSR tahun 1992 berjaya menempatkan aku ke AYTB, dengan penempatan sekolah di Sekolah Nasiruddin Shah. Aku berada di AYTB (Kini MRYT-Besut) selama 3 tahun sebelum mendapat tawaran ke MRSM Terengganu dan SMT Besut. Kerana cita-cita nak jadi engineer, aku sambung belajar ke Sekolah Teknik Besut hingga SPM tahun 1997.
Sepanjang aku belajar disekolah rendah dan menengah, bermacam-macam ragam pelajar dan guru yang aku temui. Ada rakan-rakan yang nakal sampaikan cikgu-cikgu menangis. Ada yang lebih teruk menyakat cikgu hingga terpekik-pekik cikgu marahkan kitaorg. Cikgu pun ada bermacam-macam ragam, ada yang serius semacam, ada yang lawak memanjang sampaikan kalau x jumpa sehari rasa x senang duduk, ada yang cun melecun sampai termimpi-mimpi, ada yang moody tiap masa, ada yang garang dan bermacam-macam lagi. Apapun, semua cikgu-cikgu ni la yang banyak memberi tunjuk ajar dan ilmu pada aku. Tanpa cikgu-cikgu, aku tak akan kemana. Terima kasih Cikgu..... Selamat Hari Guru
Teringat zaman sekolah dulu, dari darjah 1 hingga 3, aku duk dikelas Kuning, kelas belakang la tu. Aku mula masuk sekolah tahun 1987 kat Sek Kebangsaan Bukit Puteri, Besut, Terengganu. Aku antara pelajar yang tak berapa laju kalau bab belajar. Exam dapat nombor puluh-puluh je. Arwah cikgu Mohammad mengajar kitaorg hampir semua subjek. Asyik mengadap muka dia tiap hari. Bila masuk darjah 4, seorang cikgu praktikal mengajar kita orang lebih kurang 4 bulan. Cikgu Yusuf Zaki Bin Haji Mohammad. Aku masih ingat lagi nama, tapi rupanya dah makin kabur. Cikgu ni la orang pertama yang berjaya merubah hidup aku. Tiap kali lepas sekolah, dia akan ajak aku dan beberapa kawan lepak rumah bujangnya dibelakang sekolah. Sambil dengar cerita, sambil tolong dia buat kerja. Rupanya aku bukan sekadar main kat rumah dia, dalam diam-diam dia mengajar aku mengira. Subjek paling aku fail masa tu. Makin lama aku makin minat matematik hinggalah exam darjah 4 tu membuatkan aku berjaya naik ke kelas paling depan, Darjah 5 Merah..
Bermula dari masa tu, aku makin laju belajar, walaupun tak tau lagi untuk apa aku belajar. Exam darjah 5 dah jadikan aku antara top student kat skolah. Sebenarnya no 2. Ada sorang lagi yang terer sikit dari aku. Yang paling aku suka, tiap kali exam math, aku confirm dapat 100%. Paling teruk pun salah 1 soalan. Aku bernasib baik bila keputusan UPSR tahun 1992 berjaya menempatkan aku ke AYTB, dengan penempatan sekolah di Sekolah Nasiruddin Shah. Aku berada di AYTB (Kini MRYT-Besut) selama 3 tahun sebelum mendapat tawaran ke MRSM Terengganu dan SMT Besut. Kerana cita-cita nak jadi engineer, aku sambung belajar ke Sekolah Teknik Besut hingga SPM tahun 1997.
Sepanjang aku belajar disekolah rendah dan menengah, bermacam-macam ragam pelajar dan guru yang aku temui. Ada rakan-rakan yang nakal sampaikan cikgu-cikgu menangis. Ada yang lebih teruk menyakat cikgu hingga terpekik-pekik cikgu marahkan kitaorg. Cikgu pun ada bermacam-macam ragam, ada yang serius semacam, ada yang lawak memanjang sampaikan kalau x jumpa sehari rasa x senang duduk, ada yang cun melecun sampai termimpi-mimpi, ada yang moody tiap masa, ada yang garang dan bermacam-macam lagi. Apapun, semua cikgu-cikgu ni la yang banyak memberi tunjuk ajar dan ilmu pada aku. Tanpa cikgu-cikgu, aku tak akan kemana. Terima kasih Cikgu..... Selamat Hari Guru
Ni antara hero yang aku minat. Ada logik la sikit dari batman yang terlebih aksi, spiderman yang kuasa x berapa nak lojik atau superhero yang tak berapa nak betul macam superman yang pakai spender kat luar tu. Iron Man nampak macho sket. Kuasa dari teknologi yang mungkin 10 ke 20 tahun lagi jadi kenyataan. Kalau kat jepun, dgn kos kurang 250k, dah bleh beli beli sut fungsi macam iron man, cuma x dapat terbang dgn menembak je lagi. Tak lama lagi Iron Man jadi hero real la.
Menarik, Iron Man 2
Hari ni dapat sms dari team mate, ada 1 team ajak frendly. X sabo nak kalah la tu. Minggu ni saja ada 3 team ajak kitaorg frendly. Full la jadual sampai minggu depan. Apsal la ramai yang berminat ni. Last week kitaorg kalahkan team Desa Cemerlang 21-18, hehe, macam badminton pulak. Agaknya team futsal kitaorg ni dah makin mantap, tu yg ramai yg berkenan. X pun diorg nak cari team belasahan kot.
SEAL CiTy FC - Team kuat yang aku tgh cerita ni......
Bos dah on, lawan je sape yang ajak katanya. Bila2 pun boleh asalkan jangan malam jumaat. Apa pulak la pantang orang tua ni malam jumaat??? Ye tak ye jugak, mlm jumaat banyak hantu.....
Aku mula kenal futsal 6 tahun lepas bila mula bertugas kat Johor ni. Dulu kerja kat hutan, jgn kata futsal, bola pun haram x jumpa. Mula2 jumpa court, punya la best dapat main atas turf. X pernah2 lagi main atas rumput tiruan sebelum tu. Dah la main malam, ada sport light lagi tu, macam rusa masuk kampung. Bila time nak bayar, mak aiiii, terkejut beruk. Main sejam kena bayar seratus. Kat kampung main bola free jek. Gila betul org bandar bersukan.
Frenly dengan Desa Cemerlang, alaaa, yg kena 21 tuuu laa
Ni game dgn Kota Puteri, kalah bermaruah kata bosssssssss
Dah makin lama main, makin ramai geng yang aku dapat kenal. Mula la bleh buat team, masuk 2-3 tournament, tapi tak pernah menang pun. Macam2 jenis kawan dapat jumpa time main. Polis, tentera, cikgu, mat kilang, geng2 tom yam, macam2 lagi la. Cuma x pernah lagi jumpa geng2 peguam dgn doktor main futsal. Kemain lagi nak sihatkan org, tp x pulak diorg bersukan. Bola x standard kot......
Sebut pasal bola, World Cup dah makin dekat. Meriah lagi la kedai mamak. Ramai lagi la geng yang menguap time keje. Ada lagi la member yang tido bawah meja ni.... Aku pun tak paham, kenapa la bola sepak ni boleh jadi kegilaan sampai gitu skali. Walaupun aku ni fanatik dengan bola, x pernah pulak aku berjaga semata-mata nak tgk org lain terkejar2 bola kat tgh padang. Elok aku sendiri yg main, dapat jugak keluar peluh.
Pernah jugak aku ikut kaki2 bola ni lepak kat mamak tgk world cup time ngaji dulu. Dari mula game sampai balik umah, x abis2 dengan ulasan. Sampai nak gaduh-gaduh. Yang lawaknya, yang paling banyak ulas tu, haram x pernah main bola. Bukan takat kaki bangku, sepak bola pun sipi-sipi je kena. Tapi ulasan ngalahkan shebby singh. Siap bagitau lagi strategi apa yang patut manager buat. Kadang-kadang, dia punya bodohkan player macam dia lagi terer. Hahaha, bola punya cerita.
Tapi yang paling aku sedih, team Malaysia x pernah dapat pi World Cup. Cium bau pun jauh lagi. Nak dapat ranking cantik dalam FIFA pun termengah-mengah. Dengan team ghana yang x cukup makan pun bleh kalah. Heran dgn pemain kita yang semuanya dah taraf profesional. Cukup makan, cukup latihan, cukup segalanya. Nak kata stadium x elok, dah lebih dari mewah. Nak kata kerajaan x bantu, dari zaman sekolah sampai besar dah ada yang tolong. Kalau nak kata xde bakat, ramai jugak yang main kat luar negara. EPL je x dapat masuk lagi. Player kita lebih makan kot.... Xpe la, janji aku dapat buat peluh.
Ni kalo ada team mana2 yang rasa nak kena bantai dengan kitaorg, jgn la malu-malu nak ajak frenly.
Utk team belasahan area Pasir Gudang ke Tebrau saja. Kalo ada team dari kelantan nak ajak frenly, elok kita lawan online kat PS je. Kitaorg selalu main kat court ID Sport(Masai) atau Sport Prima(Tebrau). Lupa nak bagitau nama team terer ni, SEAL CITY FC, huhu.....
Berminat, Hubungi : En Mat Beckham (o127594049) atau emel je eragon_jjd@yahoo.com.my
Ni Team aku tgh bentuk untuk WorlD Cup 2018....
SEAL CiTy FC - Team kuat yang aku tgh cerita ni......
Bos dah on, lawan je sape yang ajak katanya. Bila2 pun boleh asalkan jangan malam jumaat. Apa pulak la pantang orang tua ni malam jumaat??? Ye tak ye jugak, mlm jumaat banyak hantu.....
Aku mula kenal futsal 6 tahun lepas bila mula bertugas kat Johor ni. Dulu kerja kat hutan, jgn kata futsal, bola pun haram x jumpa. Mula2 jumpa court, punya la best dapat main atas turf. X pernah2 lagi main atas rumput tiruan sebelum tu. Dah la main malam, ada sport light lagi tu, macam rusa masuk kampung. Bila time nak bayar, mak aiiii, terkejut beruk. Main sejam kena bayar seratus. Kat kampung main bola free jek. Gila betul org bandar bersukan.
Frenly dengan Desa Cemerlang, alaaa, yg kena 21 tuuu laa
Ni game dgn Kota Puteri, kalah bermaruah kata bosssssssss
Dah makin lama main, makin ramai geng yang aku dapat kenal. Mula la bleh buat team, masuk 2-3 tournament, tapi tak pernah menang pun. Macam2 jenis kawan dapat jumpa time main. Polis, tentera, cikgu, mat kilang, geng2 tom yam, macam2 lagi la. Cuma x pernah lagi jumpa geng2 peguam dgn doktor main futsal. Kemain lagi nak sihatkan org, tp x pulak diorg bersukan. Bola x standard kot......
Sebut pasal bola, World Cup dah makin dekat. Meriah lagi la kedai mamak. Ramai lagi la geng yang menguap time keje. Ada lagi la member yang tido bawah meja ni.... Aku pun tak paham, kenapa la bola sepak ni boleh jadi kegilaan sampai gitu skali. Walaupun aku ni fanatik dengan bola, x pernah pulak aku berjaga semata-mata nak tgk org lain terkejar2 bola kat tgh padang. Elok aku sendiri yg main, dapat jugak keluar peluh.
Pernah jugak aku ikut kaki2 bola ni lepak kat mamak tgk world cup time ngaji dulu. Dari mula game sampai balik umah, x abis2 dengan ulasan. Sampai nak gaduh-gaduh. Yang lawaknya, yang paling banyak ulas tu, haram x pernah main bola. Bukan takat kaki bangku, sepak bola pun sipi-sipi je kena. Tapi ulasan ngalahkan shebby singh. Siap bagitau lagi strategi apa yang patut manager buat. Kadang-kadang, dia punya bodohkan player macam dia lagi terer. Hahaha, bola punya cerita.
Tapi yang paling aku sedih, team Malaysia x pernah dapat pi World Cup. Cium bau pun jauh lagi. Nak dapat ranking cantik dalam FIFA pun termengah-mengah. Dengan team ghana yang x cukup makan pun bleh kalah. Heran dgn pemain kita yang semuanya dah taraf profesional. Cukup makan, cukup latihan, cukup segalanya. Nak kata stadium x elok, dah lebih dari mewah. Nak kata kerajaan x bantu, dari zaman sekolah sampai besar dah ada yang tolong. Kalau nak kata xde bakat, ramai jugak yang main kat luar negara. EPL je x dapat masuk lagi. Player kita lebih makan kot.... Xpe la, janji aku dapat buat peluh.
Ni kalo ada team mana2 yang rasa nak kena bantai dengan kitaorg, jgn la malu-malu nak ajak frenly.
Utk team belasahan area Pasir Gudang ke Tebrau saja. Kalo ada team dari kelantan nak ajak frenly, elok kita lawan online kat PS je. Kitaorg selalu main kat court ID Sport(Masai) atau Sport Prima(Tebrau). Lupa nak bagitau nama team terer ni, SEAL CITY FC, huhu.....
Berminat, Hubungi : En Mat Beckham (o127594049) atau emel je eragon_jjd@yahoo.com.my
Ni Team aku tgh bentuk untuk WorlD Cup 2018....
Stop being late to work
"Boss", he said, " The pill actually worked!"
"That's all fine" said the boss, " But where were you yesterday?"
Aku bukanlah penyokong fanatik mana-mana parti. Parti politik sebenarnya medium utama untuk kita perjuangkan hak dan menjadi tempat utk kita bergantung harap. Tapi sejak akhir-akhir ini, kebanyakan parti mula mendedahkan kelemahan dan kebodohan mereka sendiri. Mungkin parti yg ditubuhkan ini menjadi sarang utk pemimpin membuncitkan diri sendiri. Hak dan suara rakyat mula dipinggirkan. Penyokong fanatik digunakan utk kepentingan pemimpin tertentu sahaja. Sememangnya semua parti mempunyai kelemahan, tp kelemahan itu semua boleh dijadikan kelebihan kepada rakyat jika semua parti berubah dan bermuafakat. Jika ditanya mana-mana rakyat Malaysia, Kami semua inginkan keamanan di Malaysia. Kami sudah muak dengan mainan politik yg tak kesudahan. Aku tetap akan menyokong parti yang mendahulukan agama, bangsa dan negara...
Alamak, berpolitik pulak. Sebenarnya aku nak berkongsi info yang aku dapat dari fesbuk HKSH. Semoga teguran dari HKSH boleh diambil oleh penyokong parti dengan hati terbuka..
SETERUSNYA...... Teguran Kepada UMNO & PAS
Alamak, berpolitik pulak. Sebenarnya aku nak berkongsi info yang aku dapat dari fesbuk HKSH. Semoga teguran dari HKSH boleh diambil oleh penyokong parti dengan hati terbuka..
SETERUSNYA...... Teguran Kepada UMNO & PAS
Kayap Lagiii...
Ada lagi yang terkena. Dah 3 hari BH cerita pasal skim cepat kaya ni. Bukan sorang dua yang kena, tapi dekat 120,000 orang yang kena. Tu yang dah report, confirm ada lagi yang tengah syok kena tipu sekarang ni. RM33 juta lebur, kerana pulangan 10k dalam masa setahun.
Kalau dikira logik, melabur RM 200 takkan dapat RM 10k dalam masa setahun. Tu dah kira pulangan 4900% setahun (400% sebulan). Gila. Mana ada syarikat kat dunia ni bleh bagi pulangan gitu. Melabur kat kedai judi pun tak boleh kaya cenggitu. ASB pun kena tunggu 30 tahun nak dapat 10k kalau setakat melabur RM 200 dengan interest 14 % selama menyimpan. Tu pun kalo 14%, kalau dibuatnya turun macam tahun ni, dapat 6.3% jer, tak ke sampai mati baru dapat 10 k. (Lihat jadual pelaburan)
Dah jadi lumrah manusia nak cepat kaya, nak cepat senang, cepat gelap mata kalau pulangan berganda-ganda. Kalau dicanangnya pulangan sejuta dengan simpan RM100 pun ramai yang percaya. Kerja kaki temberang memang tak abis sampai bila-bila. Dari zaman 80-an lagi Pak Man Telo buat keje, ramai yang dapat Telor jer. Sampai sekarang, dah beratus-ratus jenis Skim Cepat Kaya keluar kat Malaysia ni. Moralnya, tak der jalan senang untuk cepat senang. Kedekut dengan wang sendiri, hati-hati dengan orang lain. Ingat, penipu ada dimana-mana sekeliling kita. Lebih baik melabur untuk ilmu.
Bagi yang belum betul-betul kenal dengan Skim Cepat Kaya ni, aku kongsi beberapa jenis skim yang ada kat Malaysia ni. Tengah tunggu peluang je nak bolot harta kita yang memang dah sikit ni. (Pautan wikipedia Skim Cepat Kaya)
Klik untuk mengenali SKIM CEPAT KAYA
SKIM CEPAT KAYA & KRONInya
Ada lagi yang terkena. Dah 3 hari BH cerita pasal skim cepat kaya ni. Bukan sorang dua yang kena, tapi dekat 120,000 orang yang kena. Tu yang dah report, confirm ada lagi yang tengah syok kena tipu sekarang ni. RM33 juta lebur, kerana pulangan 10k dalam masa setahun.
Kalau dikira logik, melabur RM 200 takkan dapat RM 10k dalam masa setahun. Tu dah kira pulangan 4900% setahun (400% sebulan). Gila. Mana ada syarikat kat dunia ni bleh bagi pulangan gitu. Melabur kat kedai judi pun tak boleh kaya cenggitu. ASB pun kena tunggu 30 tahun nak dapat 10k kalau setakat melabur RM 200 dengan interest 14 % selama menyimpan. Tu pun kalo 14%, kalau dibuatnya turun macam tahun ni, dapat 6.3% jer, tak ke sampai mati baru dapat 10 k. (Lihat jadual pelaburan)
Dah jadi lumrah manusia nak cepat kaya, nak cepat senang, cepat gelap mata kalau pulangan berganda-ganda. Kalau dicanangnya pulangan sejuta dengan simpan RM100 pun ramai yang percaya. Kerja kaki temberang memang tak abis sampai bila-bila. Dari zaman 80-an lagi Pak Man Telo buat keje, ramai yang dapat Telor jer. Sampai sekarang, dah beratus-ratus jenis Skim Cepat Kaya keluar kat Malaysia ni. Moralnya, tak der jalan senang untuk cepat senang. Kedekut dengan wang sendiri, hati-hati dengan orang lain. Ingat, penipu ada dimana-mana sekeliling kita. Lebih baik melabur untuk ilmu.
Bagi yang belum betul-betul kenal dengan Skim Cepat Kaya ni, aku kongsi beberapa jenis skim yang ada kat Malaysia ni. Tengah tunggu peluang je nak bolot harta kita yang memang dah sikit ni. (Pautan wikipedia Skim Cepat Kaya)
Klik untuk mengenali SKIM CEPAT KAYA
SKIM CEPAT KAYA & KRONInya
Aku kenal Fesbuk dekat 5 bulan. Macam-macam ada. Sebelum fesbuk, aku gila dgn frendster & my space. Tiap-tiap ari update, x bukak sehari, serba x kena rasanya. Tapi bila dah kenal fesbuk, lagi teruk gilanya. Kalau boleh, tiap minit nak tengok fesbuk. Bangun pagi fesbuk, makan fesbuk, tidurkan anak fesbuk, tido pun lewat kerana fesbuk. Tu dulu la. Masa mula-mula kenal fesbuk.
Masa awal-awal dulu, aku memang x miss game dalam fesbuk ni. Dari poker, farmville sampai la ke game mafia wars. Patut pun budak2 x dapat fokus belajar kerana FB ni. Mana taknya, kalo main farmville tu, tiap masa kena tengok kebun. Ada time2 kena pungut hasil, kalo tak, rugi pulak. Kul 3 pagi pun bedal online, asalkan dapat jual sayur kat farmville tu. Yang siotnya, aku abis dekat RM 50 semata-mata nak beli chips main poker. X sampai seminggu abis semua duit gara2 kalah bertaruh dalam poker game. Bodoh betul. Isteri aku dah tak kuasa nak membebel. Pelik tengok suami dia asyik mengadap lap top. Tup-tup, dia pun tumpang sekaki.
Anak aku pun layan FB
Yang bagusnya FB ni, x sampai sebulan aku bukak akaun, lebih 60% kawan-kawan lama dapat contact semula. Rupa-rupanya aku sorang yang ketinggalan. Memang excited bila dapat dgr berita kawan2 lama, dapat tengok gambar2 depa, dapat tau apa diorg buat. Ada yang x pernah jumpa sejak 20 tahun dulu, muka ada iras tapi ramai yang dah boroi. Huhu. Aku jugak yang cengkeding gini. Ramai yang dah berjaya, tapi yang peliknya, ramai pulak geng2 yang jadi cikgu. Dulu punya la nakal menyakat cikgu2 kat sekolah, tup-tup sekarang jadi cikgu. Mula la menyesal dulu dajalkan cikgu kat sekolah. Sekarang baru tau macam mana anak murid dajalkan diorang pulak.
(Geng2 Lama yang berFesBuk - Foto SKBP 1991)
Bukan kawan2 lama jer aku jumpa kat FB, rupanya makcik2, pakcik2 pun ramai yang berFB. X kira tua muda, semuanya ada. Memang patut la fesbuk ni jadi trend baru. Aku pernah terbukak satu laman FB sorang makcik ni, punya la ramai pengikut sebab dia cerita pengalaman dengan bekas-bekas laki dia (kawin 6). Siap bagi tip lagi tu. Ntah betul ke tak. Aku layan jer. Bab layan ni, bulan lepas aku masuk 2-3 grup yang lebih kepada politik sket. Kononnya nak tinggalkan komen. Yer lah, aku ni ada sket2 ciri2 ahli politik.Haha. Baru bagi 2-3 komen, macam2 ayat keluar kat wall. Bila dah banyak grup aku ikut, macam2 jenis bahasa pulak aku jumpa. Rupanya kat malaysia ni ramai ahli politik siber. Berdegar2 bila cakap. Bila mintak fakta, banyak pulak kelentongnya. Semua nak tegakkan pendapat sendiri sampaikan kadang2 ayat Quran ngan hadis pun diorang gunakan untuk kuatkan hujah. Ramai yang aku jumpa, bila bagi komen jer, keluar ayat Quran, macam dialah seorang pembela agama kat malaysia ni. Macam dia la yang paling bagus bila berdebat. Macam ulamak. Huhu, tapi bila tengok info kat fesbuk, main farmville jugak, layan mafia wars jugak, yang bestnya, gambar foto kat profile pakai seluar pendek. Layan je...
Bila dah ramai yang jadi friend, macam2 pulak perangai aku jumpa. Paling tak tahan bila masuk jer grup, iklan bisnes berterabur sana sini. Sket2 bisnes internet. Sket2 peluang buat duit. Sampaikan tempat org bincang masalah agama pun sempat lagi taruk link. Nak bisnes pun agak2 la tempatnya. Aku pun suka jugak bisnes2 ni, tapi x la sampai kemaruk nak taja semua satu malaysia. Mcm MLM la pulak... Cari 3 kepala lepas tu kaya. Haha, kaya ke kayap. X ke cari penyakit namanya.
Paling best kat FB ni, bleh jumpa yang satu kepala. Macam-macam grup bleh jumpa. Bila dah geng sama dalam grup, macam2 la cerita boleh dapat. 2-3 minggu ni geng2 satu ofis pulak mula main fesbuk. Dah lebih separuh ada FB. Bos2 pun dah berFB sekali. Rupanya kat luar lain, tapi bila kat dalam FB meriah betul. Mula la senyum2 bila jumpa time keje. Ada yang kene kutuk, ada yang kena puji, ada yang jadi mangsa lepaskan tension. Apapun, aku FB dulu.......
Haa, jgn lupa jenguk2 la FB ambe.. http://www.facebook.com/MalaYNeum74
Selamat Ulangtahun Kelahiran untuk aku sendiri n semua kerabat yang lahir 24 April. X lupa untuk anak sedara (Umar Adruce) yang berkongsi tarikh lahir yang sama dgn Pak Long dia ni. Hehe. Tup-tup dah 30 tahun hidup dibumi Allah ni. Syukur dengan nikmat yang dipinjamkanNya. Aku antara manusia bertuah, dipinjamkan banyak kesenangan walaupun ada sikit cubaan sepanjang hidup. Rasa macam sekejap. Tapi kalau dikira ikut teknikal, ni dah dikira separuh usia. Ada belen separuh lagi ni. Banyak lagi benda x buat, banyak plan belum tercapai, yg plan pun banyak lagi belum mula.
Teringat masa kecik2, bila bday je bapak beli buku. Adik2 yang lain pun kalo bday mesti dapat buku. Kitaorg bukan orang senang. Bapak kais pagi makan la tu jugak. Tp x la pernah miss makan. Walaupun umah x banyak perabot, x dapat main mainan yang mahal2, kat umah penuh dengan buku. Patut la kami adik beradik otak geliga. Bday yang ke 30 ni aku hadiahkan diri aku sebuah buku. Dah abis baca nanti aku kongsi sama. Isteri aku nak hadiahkan jam, kesian tengok suami dia pakai jam dengan tali yang disalotape. Jam ni pun dia yang hadiahkan masa bday 4 tahun lepas. Hehe. Xpela, aku baru je nak tukar tali jam.
Bday kali ni aku ada satu janji dengan diri sendiri. Kira macam azam la ni. Nak mantapkan kewangan. Nak menyimpan sebanyak yang mungkin. Tp sebelum tu aku nak ikut 2-3 bengkel dan kursus kewangan yang kawan2 suggest. Walaupun dah umur 30, tak terlambat lagi nak mula dengan perancangan baru. Agak-agak, bila umur 65 dah boleh jadi jutawan. (Simpan 300 sebulan kat unit trust dgn interest at least 10% confirm boleh dapat). Tp tak nak lah tunggu sampai umur 65. Kalo umur 45 dah dapat title tu lagi bagus. Ni nak kena study dan rancang betul2 ni. Atas kertas semua boleh dapat. Tengah semangat ni, huhu.
Aku mula dengan baca buku yang baru beli ni dulu...
Teringat masa kecik2, bila bday je bapak beli buku. Adik2 yang lain pun kalo bday mesti dapat buku. Kitaorg bukan orang senang. Bapak kais pagi makan la tu jugak. Tp x la pernah miss makan. Walaupun umah x banyak perabot, x dapat main mainan yang mahal2, kat umah penuh dengan buku. Patut la kami adik beradik otak geliga. Bday yang ke 30 ni aku hadiahkan diri aku sebuah buku. Dah abis baca nanti aku kongsi sama. Isteri aku nak hadiahkan jam, kesian tengok suami dia pakai jam dengan tali yang disalotape. Jam ni pun dia yang hadiahkan masa bday 4 tahun lepas. Hehe. Xpela, aku baru je nak tukar tali jam.
Bday kali ni aku ada satu janji dengan diri sendiri. Kira macam azam la ni. Nak mantapkan kewangan. Nak menyimpan sebanyak yang mungkin. Tp sebelum tu aku nak ikut 2-3 bengkel dan kursus kewangan yang kawan2 suggest. Walaupun dah umur 30, tak terlambat lagi nak mula dengan perancangan baru. Agak-agak, bila umur 65 dah boleh jadi jutawan. (Simpan 300 sebulan kat unit trust dgn interest at least 10% confirm boleh dapat). Tp tak nak lah tunggu sampai umur 65. Kalo umur 45 dah dapat title tu lagi bagus. Ni nak kena study dan rancang betul2 ni. Atas kertas semua boleh dapat. Tengah semangat ni, huhu.
Aku mula dengan baca buku yang baru beli ni dulu...
PELABURAN INTERNET
1. Cuci kereta boleh dilakukan depan kawan-kawan tanpa merasa malu dan bersalah.
2. Masa sedang asyik menggosok badan kereta tak perlu tengok-tengok kiri kanan.
3. Kereta tak merengek-rengek masa ia mula basah dan licin oleh sabun. Lagi...
NuffNang
XchaNge
AMARAN :
BLOG INI MUNGKIN MENYEBABKAN KETAGIHAN. BAHAN YANG DIPAPARKAN MUNGKIN MENGGANGGU JIWA DAN RAGA ANDA. SEBARANG KECEDERAAN MINDA ATAU KOMPLIKASI PADA OTAK ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB SENDIRI. DISARANKAN ANDA MELAYARI DENGAN DITEMANI ORANG YANG LEBIH DEWASA.
Kandungan Blog Ini Merupakan Hak Milik Semua, Anda Boleh Memuat Turun Bahan Untuk Rujukan Atau Sebagai Paparan Umum Atas Tanggungjawab Sendiri.
Kandungan Blog Ini Merupakan Hak Milik Semua, Anda Boleh Memuat Turun Bahan Untuk Rujukan Atau Sebagai Paparan Umum Atas Tanggungjawab Sendiri.



















