Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kuruskan Pahala Puasa Kat Pasar Ramadhan
Dah lama x pi pasar Ramadhan. Asyik balik lambat je keje. Biasalah, kalo dah makan gaji, kena ikut peraturan. Karang bos potong gaji, aku jugak yg naya. Dari pagi lg aku dah bgtau isteri, ari ni xyah masak, kita borong makanan kat pasar ramadhan abes-abesan. Dah lama terliur nak makan kueh akok dgn tepung pelita. Hehe... Kueh tradisi kelate tuhh...

Kueh Akok yang jadi pujaan hatiku...

Misi memburu tepung pelita..

Sampai pasar ramadhan dekat pukul 5.30. Orang dah ramai. Susah jugak nak cari parking, seb baik aku bawak keta mini jer. 2-3 kali pusing, dapat jugak park kat kotak parking. Jauh sket xpelah, jalan-jalan sambil excercise....

Biasanya, aku tawaf dulu satu trip. Bila patah balik baru mula beli apa yg patut... Pusing-pusing, jumpa jugak  gerai yg jual kueh akok yg aku cari tu. Tinggal sekeping je lagi. Sekeping pun jadilah... Asalkan dapat merasa... awal betul abis.. Ntah-ntah tengahari diorg dah mula bisnes... Hehehe... Untung org yg x puasa..

Nak dijadikan cerita, tgh jalan-jalan tu, aku terserempak dgn satu pasangan. Gayanya macam baru kawin. Terkepit-kepit macam jalan kat taman bunga la pulak. Lantaklah korang. Asalkan bahagia. Yang aku tak tahan tu, pakaian perempuan tu seksi gila. Dgn baju kurang lengan, ketat, sampai terjojol benda tu nak x sabar-sabar nak keluar. Dah la baju cenggitu, boleh dia pakai seluar pendek ketat. Paras paha pulak tu. Aku bukan nak busy body sangat, tp dah namanya nak ke pasar Ramadhan, di Bulan Ramadhan pulak tu, agak-agak la kalau nak buat free show pun. Nak kata kurang duit sampai pakai baju budak, x jugak. Nampak gaya macam org berada. Tersengih je isteri aku tengok bila aku pandang-pandang. Free-free dapat dosa tadi.
Lebih kurang macam ni ler (Gambar Hiasan)

Kerana aku x berapa puas hati, aku pi dekat sket. nak confirmkan spesis jenis mana. Sah, confirm melayu... cuma speaking ada berterabur skit. Slang jerman barat. Kalau dah melayu tu, 99% islam punya. Apa nak jadi dgn org Islam sekarang. Ntah kitab mana yg diorg baca....  Tu baru bab si perempuan. Yang lelakinya, x kurang hebatnya... Dengan short byk poket, baju sendat ala-ala Malek Nor, bangle besar penumbuk, rantai bergayut kat leher, siap ada spek hitam lg kat dahi. memang cool.... Cool kepala hotak dia... Memang lari tune..

Aku senyum sensorang. Mesti isteri aku perasan. Tp dia tau, suami dia x pandang punya. Jeling sikit jer... Hehe...  Bila aku tengok semua pengunjung pasar Ramadhan kat situ. Lebih separuh pompuan yg memborong sakan tu, semuanya buat dosa free. Tak tutup rambut satu hal dah, yg pakaian ala-ala nak pi fun fair lagi la ramai... Kalau tengok anak-anak dara yg berhingus tu lagi la. Pakai baju sendat dgn seluar ketat. Patut pun baju baby makin mahal, diorg pun pakai sama rupanya.




   
Dah lupa pulak pasal tepung pelita aku. Ada 2-3 gerai yg jual tepung pelita, tp aku pi beli tempat yg ramai org. Biasanya, kalo ramai pengunjung tu, kueh dia mesti best. Aku mintak nak beli seringgit. Aku sorang je makan, banyak-banyak kang membazir pulak. Pak Cik tu cakap, kueh tu dah pakej. Dia jual 5 biji RM2. Aku cakap xpela, saya nak seringgit jer, bagi 2 biji pun xper. Dgn muka serius pak cik tu sound, "Kitaorg jual RM2 jer. Tak boleh jual sikit-sikit, memang dah pakej macam tu.. Kalau x nak xper"...

Ni la penyakit org kita, bila bisnes jer, nak untung lebih. Apa salahnya jual 2 bijik. Bukan rugi pun... Siap ada pakej lagi. Kalau aku beli, gerenti x abes punya... Malas nak layan, baik aku beli tempat lain jer...

Sambil jalan cari kueh tu, terjumpa pulak aku dgn sorang budak lelaki. Agak aku baru umur 3-4 tahun. Mak aiiii, dia punya gaya, kalah punk rock yg aku tgk kat tv. Dgn jeans ngan seluar petaknya, rambut pacak ala red indian, siap ada ekor lagi kat belakang... Kat tangan ada bangle, ada la besar jari tengah aku... Memang bergaya.... Hishhhhhhh, anak sapa la ni. Kecik2 dah dipakaikan dgn aksesori camtu. Siap dgn gaya rambut lagi tuh. Bila aku tgk bapak dia.... Memang sah la.. Bapak borek, anak rintik... Macam mana kita nak jadikan anak kita cemerlang didunia dan akhirat kalau dari kecik lg kita dah tempelkan benda yg ntah ape-ape kat budak2 tu. Patut lah, bila masuk sekolah je, macam-macam gaya budak-budak boleh jumpa. Bila panggil mak bapak, diorg boleh tanya.. "Salah ke???" Hahaha....
Bukan gambar budak tu.....

Macam-macam ragam.. Hehe. Akhirnya abes juga sesi borong sakan ari ni. Ada la 2-3 jenis kueh aku beli. Nasi kerabu ngan nasi dagang. 2 jenis air. Malam ni mesti kenyang gila... Asalkan jangan membazir udah le...

Sampai je kat keta, kurus lagi puasa aku. Memang sedozen aku menyumpah dalam hati. Mana taknya, dengan bangganya, ada keta park belakang keta aku. Kalau suruh Schumacer bawak pun, confirm x boleh keluar. Punya la banyak tempat parking lain, kat situ jugak dia nak sental. Mesti mamat ni malas jalan jauh, x pun sakit sendi lutut ni. Jangan sakit otak sudah... Dekat stengah jam aku tunggu, baru datang tuan punya kereta. Dengan rasa bangganya, dia masuk keta, terus blah, macam x bersalah jer. Kalau mintak maaf, sejuk jugak hati ni.

X pasal-pasal, kurus pahala puasa aku hari ni...
Labels: |
0 Responses

Post a Comment

NuffNang

XchaNge

AMARAN :

BLOG INI MUNGKIN MENYEBABKAN KETAGIHAN. BAHAN YANG DIPAPARKAN MUNGKIN MENGGANGGU JIWA DAN RAGA ANDA. SEBARANG KECEDERAAN MINDA ATAU KOMPLIKASI PADA OTAK ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB SENDIRI. DISARANKAN ANDA MELAYARI DENGAN DITEMANI ORANG YANG LEBIH DEWASA.

Kandungan Blog Ini Merupakan Hak Milik Semua, Anda Boleh Memuat Turun Bahan Untuk Rujukan Atau Sebagai Paparan Umum Atas Tanggungjawab Sendiri.
  • "QUOTE"

    It is not how much u earn,
    It is how u spend what u earn...

    MaLaYN3um

    MaLaYN3um
    Gabenor Bank Negara in The MakinG

    NuffNang

    Churp Churp

    ALpha ProJecT


    ShoutMix chat widget

    Followers

    My SupeCar

    My SupeCar
    Catch Me If u CaN

    Loan Calculator

    Site Meter

    Google Analytics

    Pageviews last month