Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Wasiat
Last week, aku pi jalan-jalan kat Desaru. Ambil angin sambil lepak-lepak ngan famili. Satu petang tu, aku jalan sepanjang pantai nak riki line sebelum bagi anak aku mandi laut. Ternampak la seorang pak cik ni duk termenung tepi batu sensorang. Dia pandang aku dan senyum manjang. Tp muka nampak sedih jer. Oelh kerana nak ambik hati, aku pun tegur pak cik tu.....

Dia cakap dia nak tenangkan hati kat pantai tu. Dia ada penyakit kronik, kalo ikut cakap doktor, x sampai stahun lg mesti past away. Tp dia x terkilan sebab tu, dia terkilan sebab satu-satunya cucu dan waris dia kat dunia ni xnak harta yg dia nak waris kan. Aku tgk pak cik tu macam percaya x percaya jer. Tp tgkkan gaya, memang org berada. Dgn sluar khakis camel, baju t' shirt cap buaya, kasut crocs, cnfirm masyuk punya. Aku pun mula la tanya itu dan ini. Kalo bab duit, memang kena ambik tau beb.

Pakcik tu pun sambung cerita. Dia cakap, dia xnak dah harta dunia, sekadar guna duit untuk belanja harian, nak tenangkan diri, dan nak beribadat je. Harta yg berkepuk-kepuk tu, semua dia nak bagi kat cucu dia. Yg lebih2 tu nak sedekah je. Tp yg paling dia sedih, bila dia terangkan pd cucu dia, mangkuk tu cakap datuk dia ni gila. Apahal la dgn budak tu, orang nak bagi harta pun banyak songeh pulak.

Pakcik tu bgtau, dia ada sikit saham ngan simpanan, ada la dalam 2.5 juta. (Hehe, sikit dia cakap)
Dia ada satu ladang yg dia buat untuk ternak lembu ngan kambing. Ada lebih 300 ekor kat ladang dia.
Dia ada lebih 50 rumah kedai dgn rumah sewa.
Dia ada 7 cafe yg dibuat bawah francais dia sendiri.
Yg aku x tahan tu, dia cakap ada syer dalam team bola sepak. Walaupun bukan team power, tp memang gempak la pak cik ni.

Dengan muka selamba, aku cakap, "kalo cucu pak cik x nak, bagi je kat saya". Pak cik tu terkejut, muka macam x percaya dgn offer aku. Dia kata ok, anak pi ambik kertas, pak cik nak bagi detail harta pakcik sebelum anak boleh akses semua harta tu.

Dengan sepantas kilat aku balik bilik pi amik kertas ngan pen. Dengan senyum lebar, dia ambik kertas aku dan tulis ntah pekebenda kat kertas tu. Hampir 15 minit aku tunggu sebelum dia bagi balik kertas tu kat aku. Dia cakap, "anak kena jaga baik2 amanah ngan wasiat pak cik ni". "Gunakan untuk perkara baik je, jgn lupa sedekah, jgn lupa bayar zakat, kalau dah harta makin banyak, jgn lupa diri"

Korang nak tau berapa banyak yg aku dapat????? (Klik Sini)




   

 Pakcik tu tulis,
  1. Saham, stok dan wang tunai 2.5 juta dalam STOCKVILLE
  2. Ladang dengan lembu dan kambing lebih 300 ekor kat FARMVILLE
  3. Lebih 50 rumah kedai, bangunan kemorsil ngan rumah kat MILLIONAIRE CITY
  4. 7cafe dgn trademark sendiri dalam CAFE WORLD
  5. Team bola sepak kat dalam EA SPORT FIFA dan yg aku x tahan,
  6. Jadi Tycoon untuk Gangster dia kat MAFIA WARS.... Ada lebih 500 anak buah tuuuuu
Bila dah abes baca wasiat pak cik tu, aku terus belah.... Belum 2-3 langkah aku jalan, pakcik tu cakap..
"Tunggu nak, Pakcik belum bagi login name ngan password Facebook pakcik lagi ni... Kalao xde 2 benda tu, anak x dapat akses semua harta pak cik".......

Adoii, Terkono beb, Memang sah pak cik tu gila..... Korang pun sama.....




 
0 Responses

Post a Comment

NuffNang

XchaNge

AMARAN :

BLOG INI MUNGKIN MENYEBABKAN KETAGIHAN. BAHAN YANG DIPAPARKAN MUNGKIN MENGGANGGU JIWA DAN RAGA ANDA. SEBARANG KECEDERAAN MINDA ATAU KOMPLIKASI PADA OTAK ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB SENDIRI. DISARANKAN ANDA MELAYARI DENGAN DITEMANI ORANG YANG LEBIH DEWASA.

Kandungan Blog Ini Merupakan Hak Milik Semua, Anda Boleh Memuat Turun Bahan Untuk Rujukan Atau Sebagai Paparan Umum Atas Tanggungjawab Sendiri.
  • "QUOTE"

    It is not how much u earn,
    It is how u spend what u earn...

    MaLaYN3um

    MaLaYN3um
    Gabenor Bank Negara in The MakinG

    NuffNang

    Churp Churp

    ALpha ProJecT


    ShoutMix chat widget

    Followers

    My SupeCar

    My SupeCar
    Catch Me If u CaN

    Loan Calculator

    Site Meter

    Google Analytics

    Pageviews last month