Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
LIFE INSURAN (Insuran Hayat) Penting ker?
Semalam, aku didatangi seorang ejen insurans kat pejabat. Macam2 ayat dia bagi supaya aku jadi pelanggan dia. Banyak betul benefit dia bagitau walaupun aku bagi banyak alasan. Penting ker life insuran?

Jawapannya penting tetapi bergantung pada individu...

Kita perlu tahu kenapa kita beli insurans hayat dan apa sebenarnya keperluan insuran hayat pada rancangan kewangan kita. Jangan bazirkan wang dengan benda yang tak sepatutnya semata-mata mendengar penjelasan "jurujual" ataupun malu kerana ejen insuran tu kawan baik kita.

READ MORE...





Lelaki berfamili - Berkemungkinan Besar Perlu

Kenapa? Lelaki biasanya tempat pergantungan keluarga. Jika meninggal awal, kemungkinan besar isteri, anak-anak dan famili mengalami masalah lebih2 lagi jika kita seorang saja yang bekerja. Kalau dah kaya raya atau mempunyai aset berjuta2, mungkin insuran hayat x perlu sama sekali.

Beli polisi yang dapat menampung perbelanjaan anak-anak sehingga mereka berusia 18 tahun. Jika isteri tidak bekerja, masukkan polisi yang memberikan benefit kepada isteri jika kita meninggal. Jika isteri bekerja, mungkin polisi untuk isteri tidak diperlukan.


Isteri - Mungkin Perlu
Ramai yang mempunyai isteri yang bekerja. Jika pasangan bekerja dan mempunyai anak, isteri mungkin boleh menimbang untuk membeli polisi sendiri. Itupun jika dianggarkan suami dan isteri masing2 menyumbang dalam perbelanjaan famili. Polisi yang dibeli isteri x perlu sebesar polisi insuran suami.

Jika isteri penyumbang terbesar dalam kewangan keluarga dan mempunyai anak, isteri perlu membeli polisi yang lebih besar atau sama dengan suami.
Jika hanya suami yang bekerja dan pasangan mempunyai anak, isteri tak perlu membeli sebarang polisi.

Anak - Tidak Perlu

Anak-anak tidak perlu diinsuranskan sama sekali kerana mereka tidak mempunyai tangungan kepada sesiapa.

Mungkin ejen insuran akan mengatakan polisi untuk anak-anak sebenarnya lebih kepada simpanan premium sebagai jaminan masa depan. Jangan terpedaya dengan kata-kata ejen tersebut, jika benar jika inginkan simpanan premium untuk anak-anak sebagai jaminan masa depan, lebih elok disimpan dalam ASB yang memberikan lebih pulangan secara tetap dan diakui oleh kerajaan. Ataupun kita boleh menyimpan dalam tabung pendidikan anak2 yang lebih bermanfaat untuk kegunaan pendidikan mereka.
Dari sudut perancangan kewangan, kita telah membazirkan wang setiap bulan kerana polisi yang tidak diperlukan sama sekali.
Bagaimana jika anak sakit? Jika anak tidak mempunyai sakit kronik, kita masih boleh menggunakan wang simpanan untuk merawat penyakit anak-anak.

Jika anak2 mempunyai penyakit kronik (kurang dari 1% kanak-kanak mempunyai sakit kronik) semenjak lahir, kita mungkin memerlukan polisi khas untuk anak-anak. Tetapi jgn bazirkan untuk simpanan premium mereka. Pilih polisi yang benar2 sesuai dengan penyakit anak-anak kita.

Jika anak2 disahkan mempunyai penyakit tertentu dan memerlukan pembedahan, kita boleh membeli polisi 3 bulan sebelum pembedahan supaya kos rawatan dapat dibayar melalui insuran. Bayar polisi sehingga anak-anak benar2 sembuh atau sehingga rawatan susulan tidak diperlukan. Tamatkan bayaran polisi anak-anak sebaik sahaja kita tidak perlu bergantung kepada polisi tersebut.


Orang bujang – Tidak perlu

Sekiranya seseorang individu hanya menanggung dirinya sendiri, beliau tidak perlu dapatkan polisi insuran hayat.

Tetapi, sekiranya beliau mempunyai tanggungan kepada keluarga, adik kandung yang masih belajar dan menjaga ibubapa yang telah tua, insuran hayat mungkin diperlukan.


INGATAN !!!!!

* Jangan membeli insuran sekadar memuaskan hati kawan atau mengalah kepada pujukan seseorang ejen insuran. Seringkali, polisi dijual berdasarkan kaedah mendesak dan mengambil kesempatan daripada sesebuah persahabatan bukan berdasarkan nasihat professional berkenaan insuran.

* Jangan membeli insuran dengan tujuan untuk membuat perlaburan. Ingat, insuran adalah untuk perlindungan bukan untuk membuat keuntungan kepada individu. Banyak cara kita boleh menggandakan wang tersebut dalam produk pelaburan lain.

* Syarikat insuran tidak dilindungi atau dijamin oleh kerajaan. Jika sesebuah mengalami bankrap, ia tidak dapat memenuhi tuntutan anda dan tidak mungkin dapat memulangkan nilai insuran hayat anda itu. Oleh yang demikian, ketahuilah bahawa anda menanggung risiko apabila membeli insuran.

* Jangan terlalu membebankan kewangan keluarga anda dengan membeli polisi yang anda tidak mampu untuk membayarnya. Jangan mudah terpedaya dengan kata-kata menarik jurujualnya yang mempunyai sasaran komisen untuk diri mereka dan bukan untuk menjaga kepentingan anda.

* Ramai dikalangan anda, membeli insuran hayat, kemudian mendapati premiumnya terlalu tinggi untuk mereka terus membayarnya. Oleh itu, selepas beberapa tahun mereka berhenti membayarnya dan kehilangan segala simpanan tersebut (jika kita membeli polisi bertempoh tetap)
Labels: |
0 Responses

Post a Comment

NuffNang

XchaNge

AMARAN :

BLOG INI MUNGKIN MENYEBABKAN KETAGIHAN. BAHAN YANG DIPAPARKAN MUNGKIN MENGGANGGU JIWA DAN RAGA ANDA. SEBARANG KECEDERAAN MINDA ATAU KOMPLIKASI PADA OTAK ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB SENDIRI. DISARANKAN ANDA MELAYARI DENGAN DITEMANI ORANG YANG LEBIH DEWASA.

Kandungan Blog Ini Merupakan Hak Milik Semua, Anda Boleh Memuat Turun Bahan Untuk Rujukan Atau Sebagai Paparan Umum Atas Tanggungjawab Sendiri.
  • "QUOTE"

    It is not how much u earn,
    It is how u spend what u earn...

    MaLaYN3um

    MaLaYN3um
    Gabenor Bank Negara in The MakinG

    NuffNang

    Churp Churp

    ALpha ProJecT


    ShoutMix chat widget

    Followers

    My SupeCar

    My SupeCar
    Catch Me If u CaN

    Loan Calculator

    Site Meter

    Google Analytics

    Pageviews last month