WANG BERGANDA. Macam Skim Cepat Kaya pulak bunyinya kan. Apa yg aku nak ceritakan ni x termasuk dalam bab menipu tu. Ni cara yg sah disisi undang-undang. Cuma apabila melibatkan wang, risiko tetap akan ada. Bergantung pada kita utk menanggung jenis risiko yg bakal kita hadapi.
Simpanan merupakan perkara pertama perlu dibuat utk mencapai kebebasan kewangan. Ada formula yg menekankan 1/3 pendapatan kita disimpan. Mungkin agak banyak, sebagai permulaan simpanan 5-10 % dari pendapatan boleh dijadikan langkah pertama untuk GANDAKAN WANG kita.
Simpanan semata mungkin menghadkan wang kita untuk berganda. Kita perlu melabur dalam intrumen tertentu untuk memastikan wang kita berganda dan tidak merosot nilainya dengan masa. Kat bawah ni aku ceritakan serba sedikit jenis pelaburan yg ada kat negara kita :
1. Akaun Simpanan/Akaun Semasa
2. Simpanan Tetap (Fixed Deposit)
3. Unit Amanah (Unit Trust)
4. ASB (Amanah Saham Bumiputera)
5. REIT (Real Estate Investment Trust)
6. Tabung Haji
7. KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja)
8. Saham
9. Koperasi
10. Warrant & Options
11. Futures & Commodity
12. Forex (Foreign Exchange)
13. Bon
14. Hartanah
15. EMAS
---------- (Klik Utk Penerangan Selanjutnya) ----------
Simpanan merupakan perkara pertama perlu dibuat utk mencapai kebebasan kewangan. Ada formula yg menekankan 1/3 pendapatan kita disimpan. Mungkin agak banyak, sebagai permulaan simpanan 5-10 % dari pendapatan boleh dijadikan langkah pertama untuk GANDAKAN WANG kita.
Simpanan semata mungkin menghadkan wang kita untuk berganda. Kita perlu melabur dalam intrumen tertentu untuk memastikan wang kita berganda dan tidak merosot nilainya dengan masa. Kat bawah ni aku ceritakan serba sedikit jenis pelaburan yg ada kat negara kita :
1. Akaun Simpanan/Akaun Semasa
2. Simpanan Tetap (Fixed Deposit)
3. Unit Amanah (Unit Trust)
4. ASB (Amanah Saham Bumiputera)
5. REIT (Real Estate Investment Trust)
6. Tabung Haji
7. KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja)
8. Saham
9. Koperasi
10. Warrant & Options
11. Futures & Commodity
12. Forex (Foreign Exchange)
13. Bon
14. Hartanah
15. EMAS
---------- (Klik Utk Penerangan Selanjutnya) ----------
1. Coca-Cola was originally green.
2. The most common name in the world is Mohammed.
3 . The name of all the continents ends with the same letter that they start with.
4 . The strongest muscle in the body is the tongue.
5 There are two credit cards for every person in the United States .
6. TYPEWRITER is the longest word that can be made using the letters only on one row of the keyboard.
7. Women blink nearly twice as much as men!
8. You can't kill yourself by holding your breath .
9. It is impossible to lick your elbow.
10. People say "Bless you" when you sneeze because when you Sneeze, your heart stops for a millisecond.
READ MORE ....
2. The most common name in the world is Mohammed.
3 . The name of all the continents ends with the same letter that they start with.
4 . The strongest muscle in the body is the tongue.
5 There are two credit cards for every person in the United States .
6. TYPEWRITER is the longest word that can be made using the letters only on one row of the keyboard.
7. Women blink nearly twice as much as men!
8. You can't kill yourself by holding your breath .
9. It is impossible to lick your elbow.
10. People say "Bless you" when you sneeze because when you Sneeze, your heart stops for a millisecond.
READ MORE ....
The boss tells some jokes
"What's the matter?" grumbled the boss. "Haven't you got a sense of humor?"
"I don't have to laugh," she replied. "I'm leaving Friday."
Seorang wanita tua pergi ke klinik untuk membuat pemeriksaan. Doktor bertanyakan kepada wanita tersebut apa masalahnya.
Wanita tua menjawab dia menghadapi masalah kentut yang tidak berbunyi dan tidak berbau, sedangkan dia telah kentut sehingga sepuluh kali banyaknya ketika berada di pejabat. Memandangkan kentutnya tidak berbunyi dan berbau dia langsung tidak menyedari ianya berlaku. Doktor mendengar dengan teliti dan memberi wanita tua tersebut senarai beberapa jenis pil yang perlu di ambil. Doktor mengarahkan wanita tua itu mengambil pil-pil tersebut selama seminggu dan selepas itu datang berjumpa dengannya semula.
Selepas seminggu wanita tua itu datang semula ke klinik untuk menyatakan rasa tidak puas hatinya kepada doktor.
"Saya tak tau apa yang doktor berikan kepada saya, tapi bau udara di sekitar saya sangat busuk, tak dengar bunyi apa-apa pun tapi busuknya sangat dahsyat", kata wanita itu.
"Bagus, sekarang deria bau awak dah pulih, kita akan usaha untuk pulihkan deria pendengaran awak pula", kata doktor.
KENALI PERWATAKAN ANDA MELALUI KENTUT
Badan kita menunjukkan banyak tanda-tanda jika fungsinya mempunyai masalah atau berpenyakit. Kenali tanda-tanda penyakit berdasarkan gejala dan tanda yang ditunjukkan oleh badan kita. Mungkin kita tak perasan, tapi tanda-tanda awal ini mungkin membantu kita sebelum penyakit lebih parah.. (Klik Utk Artikel Selanjutnya)
Pasti semua peminat World Cup tau pasal Vuvuzela. Salah satu alat muzik afrika yang memeriahkan acara Piala Dunia tahun ni. Rupanya vuvuzela nia asalnya adalah sarung senjata orang asli.... Hehehe
Ni 2 jenis Vuvuzela yang biasa kita tengok...
Vuvuzela plastik yang digunakan masa World Cup
(Klik untuk lihat misteri asal usul Vuvuzela)
Ni 2 jenis Vuvuzela yang biasa kita tengok...
Vuvuzela plastik yang digunakan masa World Cup
(Klik untuk lihat misteri asal usul Vuvuzela)
Jam loceng dah masuk 7 kali bunyi. Roslan tak bangun-bangun jugak. Best betul berselimut pagi-pagi cenggini. Tarik selimut, tutup muka dengan bantal, sambung tido. Tiba-tiba..........
"Bangun Lan, dah pukul 7 ni. Tak nak pi sekolah ke? Kang lewat lagi.. Apa pulak kata cikgu kat sekolah nanti.." kata ibunya. "Apa pulak alasan ngko nak ponteng ari ni nak?"
"Lan bukan nak ponteng sangat mak. Pi sekolah pun, buat sakit hati je. Semua orang tak suka Lan. Cikgu-cikgu tak suka, budak-budak pun tak suka Lan. Tensen la Mak" kata Roslan.
"Mak bukan apa Lan, orang lain xpe la ponteng sekolah, tapi ngko tu dah tua. Umur dah nak cecah 50, Pengetua pulak tu...." ???????
"Bangun Lan, dah pukul 7 ni. Tak nak pi sekolah ke? Kang lewat lagi.. Apa pulak kata cikgu kat sekolah nanti.." kata ibunya. "Apa pulak alasan ngko nak ponteng ari ni nak?"
"Lan bukan nak ponteng sangat mak. Pi sekolah pun, buat sakit hati je. Semua orang tak suka Lan. Cikgu-cikgu tak suka, budak-budak pun tak suka Lan. Tensen la Mak" kata Roslan.
"Mak bukan apa Lan, orang lain xpe la ponteng sekolah, tapi ngko tu dah tua. Umur dah nak cecah 50, Pengetua pulak tu...." ???????
Bosses versus workers
When my boss takes a long time, he is thorough.
When I don't do it, I am lazy.
When my boss doesn't do it, he's too busy.
When I do it without being told, I'm trying to be smart.
When my boss does the same, that is initiative.
When I please my boss, that's brown-nosing.
When my boss pleases his boss, that's co-operating.
When I do good, my boss never remembers.
When I do wrong, he never forgets.
Macam-macam jenis jersi yang aku jumpa, tapi jersi stail ni memang gempak. Kalo la ada pak imam yang berjubah dengan jersi cenggini......
Perancis ngan Brazil tuuuu
Argentina pun ada..
Ni Belanda ngan apa pulak ni. Meriah sakan jersi pak arab ni..
Perancis ngan Brazil tuuuu
Argentina pun ada..
Ni Belanda ngan apa pulak ni. Meriah sakan jersi pak arab ni..
Dah lama x menulis bab kewangan. Kali ni aku nak cerita bab pendapatan aktif dan pasif. Ni merupakan salah satu punca kewangan yang boleh menggandakan pendapatan kita selain dari punca pendapatan berganda yang juga dapat membantu kita menjana kekayaan. Kalau dah kerja makan gaji, macam mana pulak nak dapatkan pendapatan pasif ni ye.Pendapatan Pasif
Hampir 90% dari kita bergantung pada punca pendapatan pasif untuk hidup. Sebanyak mana kita kerja, sebanyak itulah kita dapat pulangannya. Pendapatan pasif ni tak akan bertambah atau meningkat tanpa usaha yang lebih. Biasanya punca pendapatan pasif ni datangnya dari kerja full time kita. Paling banyak pun, hanya 24 jam sehari kita boleh bekerja. So, pendapatan kita hanya akan terhad pada tahap tertentu. Antara contoh kerja yg hanya memberi pendapatan pasif seperti makan gaji sama ada kerajaan atau swasta, doktor, peguam malah ahli perniagaan yang lebih berfokus pada kaedah tradisional. Jangan ingat asalkan berniaga, kita dah menjana pendapatan aktif.
Pendapatan Aktif
Pendapatan aktif boleh kita definisikan sebagai kerja yang dilakukan sekali atau beberapa peringkat tetapi sentiasa mendapat pulangan tanpa perlu terus menumpukan masa kepada kerja tersebut. Kaedah ini banyak diamalkan oleh mereka yang berjaya dalam mengurus kewangan mereka. Cuba bayangkan, tanpa perlu bekerja, bebas melakukan apa sahaja tetapi income mencurah-curah masuk ke akaun kita.
Boleh ke kita menjana pendapatan aktif walaupun tiada modal atau pengetahuan kewangan yang kukuh? Tiada perkara yang mustahil, makan gaji pun boleh jadi kaya kan... Kat bawah ni aku terangkan serba sedikit kaedah untuk kita menjana pendapatan aktif sambil kita meneruskan kerja rutin harian kita. (Klik untuk artikel seterusnya)
Pada suatu malam yang hening dan sunyi di lebuhraya utara selatan kelihatan sebuah kancil putih tersadai di sebelah lane kecemasan. Seorang pak cik tua, tuan punya keta kancil putih tu berdiri disebelah ketanya, sambil menahan keta yang lalu untuk membantunya. Tiba-tiba berenti sebuah keta Mitsubishi Evolution 10. Keluar seorang pemuda yang iras-iras hero sepah tu."Ada apa nie pakcik, kereta rosak ke?" tanya pemuda tu. "a'ha rosak "jawap pakcik tu simple je....
"Ok, cam nie, saya ada tali nanti saya ikat kat keta saya dan saya tarik kereta pakcik sampai tol, kat sana selamat sket kalo nak repair" mamat tu bagi idea. "ok jugak tu...", tapi....nanti kalau pakcik rasa awak bawak laju pakcik akan hon dan bagi high beam ye"
"Ok pakcik"..mamat nie pun ikatlah tali kat kereta kancil didepan dan hujungnya diikat dibelakang bumper Evo 10 nye. Beliau pun jalanla..dengan slow dan berhati-hati. Dalam lima kilometer mamat nie laju le sikit, apalagi pakcik tu pun hon dan bagi high beam la kat mamat tu. Mamat tu pun slowkan balik..
Tiba-tiba datang sebuah Impreza sebelah lane kanan, siap rev minyak lagi kat mamat Evo tu. Apa lagi, jiwa muda, pantang dicabar beb, dia pun tekan la minyak rapat-rapat nak kejar Impreza tu... Lupa la pulak dia dengan kancil org tua yg diikat kat belakang kereta dia.
Orang tua tu punya la hangin satu badan, dia pun hon dan bagi hi beam bagai nak rak. Mamat Evo 10 tu dah tak sedar dah, angin punya pasal. Meter dah nak cecah 280km/j. Sikit lagi nak potong Impreza tu.
Kebetulan pilak polis ada buat speed trap kat bawah fly over highway tu.Vrooommm......bedesup peginye... "Ni dah lebih speed limit nie, laju sangat ni"...kate polis tu.. Dia pun contact la kengkawan dia kat depan supaya saman kereta-kereta yg laju nie...
"Over..over, ada tiga buah kenderaan memandu melebihi had laju, mesti tengah race haram tu. Sebuah
Impreza, sebuah Evo 10 dan sebuah lagi kalau aku cakap korang mesti tak percaye punye.........sebuah kancil putih tengah cucuk angin Evo 10 tu, dan bagi hon dan hi beam nak potong!!!'
Sepasang suami isteri, dah lama kahwin tapi tak ada cahaya mata. Si suami teramat lah kedekut, bukan setakat taik idung masin, Taik mata pun masin gak. Salah satu xtvt tahunan mereka ialah mengunjungi satu pameran udara.
Tahun pertama , si isteri teringin sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu. "Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?" tanya si suami
"Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu pusingan" jawab pilot tu.
"Uuiishh.. mahalnya, tak jadi la saya nak naik" jawab si suami lalu menarik tangan Isterinya berlalu dari situ. "Alaa... abang ni, RM50 pun nak berkira, Setahun sekali je bang, dah la ma saya nak naik pesawat cam tu" rayu si isteri dengan nada manja dengan harapan si suami akan ubah fikiran."Jgn nak ngada2, RM50 tu banyak benda lain kita boleh beli" Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya. Bukannya tak mampu,dlm bank melambak lagi duit dia. (Klik Utk Kisah Seterusnya)
Tahun pertama , si isteri teringin sangat naik sebuah pesawat ringan. Pergilah mereka berjumpa dengan pilot pesawat tu. "Encik, berapa saya kena bayar untuk menaiki pesawat ni?" tanya si suami
"Tak mahal encik, cuma RM50 untuk satu pusingan" jawab pilot tu.
"Uuiishh.. mahalnya, tak jadi la saya nak naik" jawab si suami lalu menarik tangan Isterinya berlalu dari situ. "Alaa... abang ni, RM50 pun nak berkira, Setahun sekali je bang, dah la ma saya nak naik pesawat cam tu" rayu si isteri dengan nada manja dengan harapan si suami akan ubah fikiran."Jgn nak ngada2, RM50 tu banyak benda lain kita boleh beli" Kecewalah si isteri atas sifat kedekut suaminya. Bukannya tak mampu,dlm bank melambak lagi duit dia. (Klik Utk Kisah Seterusnya)
NuffNang
XchaNge
AMARAN :
BLOG INI MUNGKIN MENYEBABKAN KETAGIHAN. BAHAN YANG DIPAPARKAN MUNGKIN MENGGANGGU JIWA DAN RAGA ANDA. SEBARANG KECEDERAAN MINDA ATAU KOMPLIKASI PADA OTAK ADALAH ATAS TANGGUNGJAWAB SENDIRI. DISARANKAN ANDA MELAYARI DENGAN DITEMANI ORANG YANG LEBIH DEWASA.
Kandungan Blog Ini Merupakan Hak Milik Semua, Anda Boleh Memuat Turun Bahan Untuk Rujukan Atau Sebagai Paparan Umum Atas Tanggungjawab Sendiri.
Kandungan Blog Ini Merupakan Hak Milik Semua, Anda Boleh Memuat Turun Bahan Untuk Rujukan Atau Sebagai Paparan Umum Atas Tanggungjawab Sendiri.










































